Suspicious youtube channels

I have been noticing over the past years, a couple of suspicious YouTube channels. For the past number of years, a number of fairly lefty videocasts, such as the news/comedy program Redacted Tonight seems to have “RT” as the provider of these rather polished video shows. “RT” is the video network Russia Today, based in Moscow, with offices and studios in Washington, DC. While the views expressed on Redacted Tonight fell within a certain tolerance a few decades ago, the views nowadays would be considered to be on the “far left”. I stop short of saying “radical left”, since this phrase is often uttered with an insufficient understanding of the word “radical”, and I don’t feel it applies to this program.

Below, host Lee Camp speaks on behalf of himself and the other creators of Redacted Tonight in a video posted last year as to the reasons why they chose RT as the vehicle for their comedy programs:

In his rather unusual way, Lee Camp has a point. No other major commercial media outlet would fund or support programming that would utter content that is critical of the military, corporate America, or their agenda. This would make us into aware participants of democracy, which goes agains what corporate America wants. They want us to be consumers. We can “vote” with our dollars for various products, not that the anticompetitive practices we have come to tolerate even provide us with a worthwhile choice between products.

Well, there are a lot of outlets that can provide the same thing as as what Camp claims RT is doing, and there is no reason why Camp and company could not start their own YouTube channel. However, it might mean that they would have to forego the flashy trappings of the RT studio. Because, that is what it means to be an alternative voice. Alternative voices are usually not well-funded, and don’t consist of a wall of multiple monitors, and a staff of layout artists, animators, cameramen, and sound engineers. Redacted Tonight would be considered small-budget for major media, but for “alternative voices”, such professional team efforts would be out of reach financially.

The question then becomes, how is programming from people such as Lee Camp benefitting Russia Today? Why would the Russians want to cause us to question our corporations and military? While I have watched enough of Redacted to form an opinion of whether they are disinforming us (it’s not obvious if it is), it is still consistent with the Russian penchant for sowing societal division through social media. However, it is barely perceptible by YouTube standards, since their videos typically garner not much more than 60,000 views, hardly a force to be reckoned with at the moment. They do have over 200,000 subscribers as of this viewing. To put that in perspective, one of my faviourite “math nerd” channels, 3Blue1Brown, has close to 2 million subscribers.

I wouldn’t normally feel this was that much worth writing about if it were not for the fact that there is another channel from another oligarchic nation. This time, China. CGTN is the China Global Television Network. They too have an American outlet, CGTN America, which is also in Washington DC. Of the few news videos I watched, I would characterize CGTN as more like the BBC in its reporting of foreign (American) stories, with not a whole lot of comedy competitive with Stephen Colbert, let alone Redacted Tonight.